Saturday, February 7, 2009

LTdL 2009

Adakah anda di sana masih lagi mengingati "Basikal Tua"? Pernah suatu ketika dulu ianya merupakan kebangaan sesiapa aje yang memilikinya.

Sehinggakan di lagukan oleh penyanyi terkenal iaitu Allahyarham Sudirman Hj Arshad yang berjodol " Basikal Tua".

Basikal ini semuanya di perbuat dari besi kecuali tayar, brek pad, sarung tempat duduk (dari kulit) dan sarong pemegang handle. Yang lain tu biasalah lampu dan aksesorinya. 95% dari besi tulen.

Lampunya pula di nyalakan oleh dinamo yang di letakkan di belakang atau di depan tayar basikal. Menyala hanya apabila tayar basikal di gerakkan.

Sekarang nie kalau nampak pun hanya di gunakan oleh penjual "carpet" dan pemotong rumput dari Pakistan yang bergerak dari satu rumah ke rumah untuk menjual produk "carpet" atau menjalankan aktiviti memotong rumput mereka.

Kalau anda di sana nak tahu kenapa mereka ini hanya menggunakan basikal tua ?

Luuuu pikirlah sendiri ....heeeee.



Peringkat 4 : Laluan Melaka - Bandar Baru Bangi sejauh 221.0km pada 12 Feb 2009.




Laluan LTdL 2009 dekat tetapi mencabar . Ianya di perkenalkan pada 1996

Perlumbaan berbasikal berprestij di Asia, Le Tour de Langkawi (LTdL) edisi ke-14, akan menampilkan 120 pelumba handalan dunia mewakil 20 pasukan dari 35 negara, dari 9 hingga 15 Februari ini.

Perlumbaan LTdL kali ini merangkumi jarak sejauh 1,029.9km melalui tujuh peringkat laluan bermula di Putrajaya ke Senawang dengan peringkat akhir acara kriterium Kuala Lumpur pada 15 Feb ini.

Dua puluh pasukan yang mengesahkan penyertaan ialah pasukan profesional jelajah, BBOX Bouygues Telecom (Perancis), AG2r La Mondiale (Perancis), Garmin Slipstream (Amerika Syarikat), Fuji Servetto (Sepanyol). Pasukan profesional benua pula terdiri, CSF Group - Navigare (Ireland), Serramenti PVC (Venezuela), ISD (Itali) Cervelo Test Team (Switzerland), Voralberg (Austria).

Pasukan bertaraf benua yang akan mengambil bahagian ialah Seoul Cycling (Korea Selatan), EQA-Meitan Hompo (Jepun), MNCF (Malaysia), Letua (Malaysia) Doha (Qatar).

Sementara pasukan kebangsaan pula ialah Malaysia, Australia, Afrika Selatan, China, Iran dan Kazakhstan.

No comments: